اثربخشی روان درمانی آنلاین همواره یکی از دغدغه های مراجعان بوده است. اما خوشبختانه مطالعات نشان داده اند که کارآمدی کلی درمان های آنلاین  به اندازه درمان حضوری و حتی در مواردی نیز بیشتر بوده است. این شکل از درمان دارای مزایای مهمی است که تجربه ای جدید را در  دوران مدرن ارائه می کند. برای برخی، درمان سنتی هنوز انتخاب اول است؛ و این ممکن است به این دلیل باشد که آنها هنوز آزادی را که درمان آنلاین ارائه می دهد، تجربه نکرده اند.

اگر نگران این هستید که آیا درمان آنلاین برای شما مناسب است یا خیر ، این مزایا را مدنظر قرار دهید:

سهولت دسترسی به خدمات درمانی

تجربه درمان های سنتی از زمان شروع روان درمانی در اواخر دهه 1800 نسبتاً بدون تغییر مانده است. شما به مکانی می رسید، روی صندلی می نشینید و یا روی کاناپه دراز می کشید و درمورد چالش های خود با درمانگر صحبت می کنید. بعد از آن شما آنجا را ترک می کنید و یک یا دو هفته بعد قرار ملاقات بعدی خواهد بود: همان زمان، همان مکان.

اگرچه این شیوه ی درمان، اصل اولیه ی برخی رویکردهای روان درمانی است، و انتقادی نیز به آن وارد نیست؛ اما درمان آنلاین راه های جدیدی برای برقرار ارتباط بین افراد و درمانگر فراهم می کند. لذا نیازی نیست که خانه یا محل کار خود را ترک کنید. مسیر طولانی برای رسیدن به کلینیک ها طی کنید.  و از همه مهمتر می توانید درمانگر خود را از هرجای دنیا و با هر فاصله ای کنار خود داشته باشید.

گزینه های مختلف برای برقراری ارتباط 

درمان یا مشاوره ی آنلاین یا از راه دور به شیوه های متفاوت می تواند درجریان باشد. تماس تصویری، تماس صوتی، پیام صوتی و یا متنی. مشاوره ی مبتنی بر متن یا صوت به شما این امکان را می دهد که در طول روز یا هفته بتوانید موضوع دغدغه ی خود را در همان لحظه که درحال تجربه ی آن هستید، بدون محدودیت برای درمانگرتان پیام بگذارید. همچنین در اسرع وقت پاسخ دریافت کنید. برخلاف جلسات سنتی، نیازی به روزها یا هفته ها انتظار برای پرداختن به یک مسئله وجود ندارد.

روش تماس صوتی به ویژه برای افراد دارای اضطراب اجتماعی و یا کسانی که ترس از قضاوت شدن دارند و یا ترجیح می دهند مسائل خود را رو در رو مطرح نکنند، یک مزیت محسوب می شود. چون با مکالمه ی رو در رو و اضطراب آور روبرو نیستند. البته غالبا این روش در مراحل اول درمان که اضطراب بیشتری حاکم است، انتخاب می شود.  بعدها به روش ویدیویی تغییر می کند و این خود نشان از پیشرفت درمان این افراد است.

برای کسانی که واکنش های درمانگر و زبان بدن او را برای برقراری ارتباط ضروری می دانند، جلسات گفتگوی ویدیویی گزینه مناسب است.

درمان آنلاین؛ یک راه حل ساده

درمان آنلاین به شما امکان می دهد زمان، مکان و جهتگیری اولیه ی رابطه ی درمانی را تعیین کنید. این روش، آزادانه شما را (به عنوان خدمت گیرنده ی جویای سلامت روان) در اولویت قرار می دهد. همانطور که گفته شد، اختصاص وقت برای مراجعه به یک درمانگر می تواند دشوارترین چالش زمانی، ترافیکی و حمل و نقل برای درمانجو باشد. درمان آنلاین این امکان را می دهد که درصورتی که نیاز به جلسات بیشتر دارید، کمتر نگران زمان بندی ها و اختصاص وقت رفت و آمد باشید. این امر، درمان را اثربخش تر خواهد کرد.

درمان آنلاین برای کسانی که به دلیل مراقبت از فرزند، سالمند و یا فرد دارای نیاز ویژه کمتر توانایی تنظیم وقت منظم و خروج از منزل را دارند، گزینه ی بهینه می باشد. چرا که می توانند خود زمان درمان شان را انتخاب کرده و تنها ۴۵ دقیقه وقت مفید به مشاوره ورواندرمانی شان اختصاص دهند.

در درمان آنلاین “مطب” وجود ندارد و جلسه ی شما می تواند هر جایی باشد که به اتصال اینترنت دسترسی داشته باشید.

منحصر به فرد و منطبق با نیازهای شما 

ارتباط درمانی و هماهنگ شدن با درمانگر، شاخص حیاتی برای موفقیت درمان به حساب می آید. با درمان آنلاین، شما محدود به شهر یا کشور محل سکونت خود نخواهید شد و به درمانگرانی از سراسر دنیا دسترسی خواهید داشت. این ویژگی درمان آنلاین کمک خواهد کرد تا منطبق ترین درمانگر با نیازتان را یافته و با او درمان را آغاز نمایید. این موضوع به ویژه برای افرادی که مهاجرت کرده و در شهر یا کشور دیگری ساکن شده و در جستجوی درمانگری با ساختار فرهنگی مشترک هستند، بسیار اهمیت می یابد. درواقع این دلیل مهمترین هدف فراتاک در راه اندازی خدمات مشاوره و روان درمانی برای فارسی زبانان سراسر دنیا بوده است.

ممکن است خودتان دانش یا تجربه ای برای یافتن درمانگر متناسب با نیازتان نداشته باشید. در اینجا ارائه دهندگان درمان آنلاین مانند سایر خدمات درمانی، شما را به یک متخصص ارزیابی معرفی می کنند. مطمئن میشوند بهترین گزینه ی منطبق با نیازتان را به شما معرفی شده است.

سهولت تغییر درمانگر

اگر بعد از چند جلسه ی آنلاین احساس کردید که ارتباط درمانی مناسبی بین شما و درمانگرتان برقرار نشده است، به آسانی می توانید با یک درمانگر جدید وقت بگیرید. همچنین نظرات سایر مراجعان در مورد درمانگران و خدماتی که دریافت کرده اند، می تواند کمک کننده باشد.

اگر شما از اعضای LGBTQ هستید که به دنبال درمان است، سرویس آنلاین و به ویژه فراتاک که توجه خاص به این حوزه داشته است. می تواند شما را با یک درمانگر باتجربه مطابقت دهد و از سردرگمی تان میان درمانگران و رویکردهای مختلف که نگاه متفاوت به این موضوع دارند، بکاهد.

اگر زوجی هستید که در چالش های پیچیده ی روابط سرگردانید، اما کمتر زمان هماهنگ برای رفتن نزد روانشناس پیدا می کنید، زوج درمانی آنلاین در منزل و در بطن کشمکش های ارتباطی به شما کمک خواهد کرد تا با کمک یک متخصص همه چیز را به حالت قبل برگردانده و ارتباطات پایدار را بهبود بخشید. مهمتر از آن اگر در رابطه ی هستید که دور از هم و در شهر یا کشورهای مختلف زندگی می کنید، به راحتی می توانید به شکل آنلاین و همزمان در جلسه ی زوج درمانی حضور یافته و مشکلات ارتباطی تان را بررسی نمایید.

مقرون به صرفه است

علاوه بر صرفه جویی در هزینه ی رفت و آمد که درمان آنلاین با خود به همراه دارد، از لحاظ ویزیت پرداختی نیز این شیوه ی درمان مقرون به صرفه است. از آنجایی که درمانگران نیازی به هزینه کردن برای مطب و کلینیک و فضای درمان سنتی ندارند، همان خدمات درمانی را ارزان تر در اختیار مراجعان خواهند گذاشت. از سوی دیگر این روزها پوشش بیمه ای نیز برای این روش درمانی درحال گسترش است و مراجعان مورد حمایت قرار می گیرند.

درحالیکه در شیوه های کلینیکی هم درمانگران و هم مراجعان در کاغذبازی بیمه ها سردرگم می شوند. از این رو بسیاری از درمانگران به هیچ وجه بیمه قبول نمی کنند. اجبار به گشت و گذار در بوروکراسی بیمه ای نیز یک مانع بزرگ برای مراجعان است. و می تواند با توجه به محدودیت های مختلف، تردید در مورد اینکه آیا حتی به دنبال درمان بروند یا نه را ایجاد کند.

مقالهٔ حاضر توسط تیم فراتاک تهیه شده است. ۱۰ دسامبر ۲۰۲۰

لازم به ذکر است که اگر در حوزه درمان آنلاین سوالی دارید، می توانید با جستجو در سایت فراتاک و انتخاب درمانگری که در این زمینه تخصص و سابقه درمان کافی دارد، به صورت آنلاین  مشورت یا درمان دریافت نمایید. 

به اشتراک بگذارید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Print
Telegram

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مشابه

حافظه

چگونه حافظه را بهبود بخشیم

مقاله برگرفته ازسایت روانشناسی امروز است ترفندهای حافظه در حالی که صرفاً بازبینی یک واقعیت تازه آموخته شده، تعریف یک کلمه یا برخی اطلاعات دیگر

مثلث تد

رهایی و خروج از مثلث کارپمن

رهایی و خروج از مثلث کارپمن در مطالب گذشته از مثلث كارپمن در تحلیل رفتار متقابل و نقش های قربانی، ناجی و جلاد گفتیم و اینكه اگر كسی در

0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop

    فراتاک برای تسهیل ارائه خدمات برای هموطنان عزیز داخل ایران امکان پرداخت ریالی ایجاد کرده است. برای استفاده از خدمات لطفا فرم زیر را پر کنید تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته شود.