مقاله برگرفته ازسایت روانشناسی امروز است

ترفندهای حافظه

در حالی که صرفاً بازبینی یک واقعیت تازه آموخته شده، تعریف یک کلمه یا برخی اطلاعات دیگر می تواند به تقویت حافظه شخص برای آن کمک کند، ابزارها و فرآیندهای اضافی می توانند به تلاش برای حفظ آن جزئیات کمک کنند.

 

دستگاه‌های یادآوری راه‌هایی برای تقویت حافظه هستند که می‌توانند شامل شرح و بسط باشد – اتصال آنچه که فرد سعی می‌کند به خاطر بسپارد به اطلاعات دیگر در حافظه – سازمان‌دهی جزئیاتی که باید به خاطر بسپارند به طور مؤثرتری در حافظه و استفاده از تجسم ذهنی. نمونه هایی از یادآوری عبارتند از:

  • تشکیل یک سری کلمه به صورت مخفف (مانند ROY G BIV، برای رنگ های رنگین کمان) یا یک سری حروف به صورت آکروستیک (Elephants And Donkeys Got Big Ears، برای نت های هر سیم روی گیتار، E-A-D-G-B)

 

  • گروه بندی اقلامی که باید به خاطر بسپارید با هم در دسته بندی ها (مانند چندین نوع غذا، زمانی که به یاد می آورید چه چیزی را در فروشگاه مواد غذایی بخرید)

 

  • ایجاد یک قصر حافظه: تجسم مجموعه ای از اشیاء، رویدادها، یا چیزهای دیگر که در یک فضای فیزیکی آشنا ظاهر می شوند (مانند اتاقی در خانه)، که در آن هر یک نشان دهنده چیزی است که باید به خاطر بسپارید. روش لوکوس نیز نامیده می شود

توجه بیشتر به جزئیات در لحظه

توجه بیشتر به جزئیات در لحظه می تواند به خاطر سپردن آنها در آینده آسان تر شود. مردم می توانند یاد بگیرند که بهتر تمرکز کنند. تکنیک های تمرکز حواس ممکن است کمک کند. به حداقل رساندن حواس پرتی و اجتناب از انجام چند کار در حین یادگیری اطلاعات نیز می تواند به یادآوری کمک کند.

تاثیر فاصله زمانی

بر اساس تحقیقات در مورد اثر فاصله، فاصله زمانی صرف شده برای مطالعه، به جای جمع کردن آن با هم، منجر به یادگیری بهتر می شود. نمونه ای از تمرین فاصله دار مطالعه یک موضوع در روز یک بار برای بلوک های نسبتاً کوچک از زمان به جای صرف زمان طولانی تری برای مطالعه در روز جمعه است. بر این اساس، «تحریک کردن» – مطالعه در یک دوره طولانی و مداوم – می تواند یک عادت مطالعه غیر مفید باشد.

آزمایش حافظه برای مطالب آموخته‌شده

تحقیقات نشان می‌دهد که آزمایش حافظه برای مطالب آموخته‌شده، مانند قسمتی از متن، می‌تواند حافظه آن مطلب را تقویت کند – فراتر از خواندن مجدد. یافته‌ها نشان می‌دهد که خودآزمایی می‌تواند به یادگیری کمک کند، خواه شخص به سؤالات خودساخته یا فلش کارت‌های مربوط به آن اطلاعات یا سؤالات ارائه‌شده توسط شخص دیگری (مانند نمونه سؤالات آزمون در کتاب‌های درسی) پاسخ دهد. توضیح یک مفهوم تازه آموخته شده برای خود یا شخص دیگری نیز ممکن است به تقویت حافظه برای آن کمک کند.

قطعه بندی

قطعه بندی ترکیبی از اطلاعاتی است که باید به خاطر بسپارید، مانند اعداد یا حروف، به تعداد کمتری واحد (یا «تکه ها») که به خاطر سپردن آنها آسان تر می شود. یک مثال ساده، کاهش یک شماره تلفن به سه قسمت است (که ممکن است در سه مرحله با خود تکرار شود)، اگرچه تصور می‌شود که اشکال پیچیده‌تر تکه‌کردن به توضیح حافظه برتر متخصصان برای انواع خاصی از اطلاعات (مانند شطرنج) کمک می‌کند. موقعیت ها).

حافظه هر روز تقویت میشود

آیا کسی می تواند عمدا توانایی خود را در به خاطر سپردن در دراز مدت بهبود بخشد؟ در حالی که عواملی مانند خواب به موقع و کافی و فعالیت بدنی می تواند به توانایی حافظه یک فرد سالم از نظر عصبی کمک کند، شواهد برای رویکردهایی مانند مکمل ها یا بازی های مغزی اغلب متفاوت است.

راههای اساسی برای بهبود توانایی حافظه در دراز مدت چیست؟

علاوه بر انواع استراتژی‌ها (مانند دستگاه‌های یادگاری و سایر موارد ذکر شده در بالا) برای تقویت حافظه در کوتاه مدت، تلاش برای داشتن یک سبک زندگی سالم و فعال می‌تواند به حفظ توانایی حافظه در طول زمان کمک کند. این به معنای درگیر شدن در چالش های ذهنی منظم، ورزش منظم، خواب کافی و خوب غذا خوردن است. کاهش استرس در زندگی روزمره نیز ممکن است به تقویت حافظه کمک کند.

 

آیا خواب می تواند به من کمک کند به یاد بیاورم؟

تصور می شود که خواب نقش مهمی در تثبیت خاطرات دارد. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد افرادی که بلافاصله پس از مطالعه اطلاعات جدید می‌خوابند، نسبت به کسانی که آن‌ها را مطالعه می‌کنند و بیدار می‌مانند، بیشتر احتمال دارد آن را دیرتر به خاطر بیاورند. به نظر می رسد خاطرات رویه ای (مثلاً حافظه برای مهارت های فیزیکی) و همچنین خاطرات برای تجربیات و دانش جدید از خواب سود می برند. در نتیجه، ناتوانی در اولویت بندی خواب (یا مبارزه با خواب به دلایل دیگر) ممکن است به معنای از دست دادن فرصت برای تثبیت بهینه حافظه باشد.

آیا ورزش برای حافظه مفید است؟

علاوه بر فواید طولانی مدت برای توانایی حافظه، ورزش به موقع ممکن است بلافاصله در برخی شرایط حافظه را برای اطلاعات جدید تقویت کند. تحقیقات نشان داده است که تمرینات قلبی عروقی با شدت متوسط تا زیاد درست قبل یا بعد از یک دوره یادگیری باعث افزایش یادآوری اطلاعات آموخته شده می شود.

کدام غذاها به تقویت حافظه کمک می کنند؟

سبزیجات، آجیل، انواع توت ها، لوبیا، روغن زیتون، غلات کامل، ماهی و سایر غذاهای مغذی عناصر رژیم مدیترانه ای و رژیم غذایی DASH (رویکردهای غذایی برای توقف فشار خون بالا) هستند که برای اثرات بالقوه مثبت درازمدت مورد مطالعه قرار گرفته اند. بر سلامت مغز افرادی که در طی چندین سال رژیم غذایی ترکیبی از هر دو را دنبال کردند، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دادند که از دست دادن حافظه یکی از اجزای آن است. همین رژیم توصیه می کند مصرف گوشت قرمز، کره و مارگارین، پنیر، شیرینی ها و غذاهای سرخ شده یا فست فود را محدود کنید.

آیا برنامه های آموزشی مغز واقعا کار می کنند؟

دلیلی وجود دارد که در مورد برنامه‌های “تعلیم مغز” بر اساس شواهد متناقض از اثربخشی آنها در بهبود حافظه یا سایر توانایی‌های شناختی شک کنیم. برنامه‌هایی که مدعی آموزش مغز هستند، اغلب دارای وظایفی هستند که برای تمرین حافظه فعال، با هدف افزایش ظرفیت حافظه کاری (که با هوش مرتبط است) به منظور ایجاد بهبودهای شناختی گسترده‌تر، استفاده می‌شوند. در حالی که آموزش حافظه کاری ممکن است حداقل به طور موقت عملکرد در وظایف مربوط به حافظه کاری را افزایش دهد، اما این بدان معنا نیست که این بهبود به سایر توانایی های ذهنی نیز منتقل می شود.

آیا نوتروپیک ها باعث بهبود حافظه می شوند؟

طیف وسیعی از مواد، چه مصنوعی و چه به طور طبیعی، به دلیل پتانسیل آنها برای بهبود عملکرد شناختی، از جمله توانایی حافظه، مورد مطالعه قرار گرفته است. انواع خاصی از داروها وجود دارند که می توانند برای کمک به درمان از دست دادن حافظه به دلیل یک بیماری تجویز شوند. مکمل‌هایی که برای تقویت حافظه در افراد سالم پیشنهاد می‌شوند، با این حال، که درجات مختلفی از شواهد به نفع خود دارند – اغلب بر اساس مطالعات کوچک – ممکن است تأثیر کمی، در صورت وجود، بر حافظه داشته باشند.

 

به اشتراک بگذارید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Print
Telegram

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مشابه

حافظه

چگونه حافظه را بهبود بخشیم

مقاله برگرفته ازسایت روانشناسی امروز است ترفندهای حافظه در حالی که صرفاً بازبینی یک واقعیت تازه آموخته شده، تعریف یک کلمه یا برخی اطلاعات دیگر

مثلث تد

رهایی و خروج از مثلث کارپمن

رهایی و خروج از مثلث کارپمن در مطالب گذشته از مثلث كارپمن در تحلیل رفتار متقابل و نقش های قربانی، ناجی و جلاد گفتیم و اینكه اگر كسی در

0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop

    فراتاک برای تسهیل ارائه خدمات برای هموطنان عزیز داخل ایران امکان پرداخت ریالی ایجاد کرده است. برای استفاده از خدمات لطفا فرم زیر را پر کنید تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته شود.