اضطراب چیست؟

از آنجایی که علائم اضطراب بسیار وسیع و متفاوت است، به احتمال زیاد شما گاهی سیگنال های ناراحتی جسمی و روحی  مانند تنفس وحشت زده ، کوبیدن ضربان قلب در قفسه سینه ، مشکل در خواب ، احساس ترس و وحشت یا حتی دلشوره را تجربه کرده باشید. این کاملا طبیعی است.

اضطراب به خودی خود یک مشکل نیست. اضطراب راه انداز یک واکنش بیولوژیکی محافظتی در برابر خطر است  که ضربان قلب و تنفس را افزایش می دهد. و خون اکسیژن دار را به ماهیچه های شما پمپاژ می کند. و بدن را برای مبارزه یا فرار آماده می کند. مجموعه ای از اضطراب سالم می تواند شما را مجبور کند که به موقع سر کار بروید. به مطالعه سخت برای امتحان بپردازید یا از سرگردان شدن در خیابان های تاریک به تنهایی منصرف کند.

دکتر جین برسین، مدیر بخش مرکز سلامت ذهن در بیمارستان عمومی ماساچوست میگوید “تجربه اضطراب، طبیعی است”. مقدار مشخصی از اضطراب حتی می تواند مفید باشد. مشکل این است که گاهی اوقات سیستم های زیر بنای پاسخ های اضطرابی ما بی نظم می شوند. ، بنابراین ما بیش از حد واکنش نشان می دهیم یا به موقعیت های اشتباه واکنش نشان می دهیم.

اختلال اضطرابی چیست؟

میزان شدت علامت ها و توانایی فرد برای مقابله با آنهاست که نگرانی و اضطراب های روزمره را از اختلالات اضطرابی متمایز می کند . بررسی های ملی تخمین می زند تقریباً یک نفر از هر پنج آمریکایی بالای 18 سال و یک نفر از هر سه نوجوان 13 تا 18 ساله در طول سال گذشته دچار اختلال اضطراب بوده اند.

اگر اضطراب  به صورت مداوم، بیش از حد یا به طور معمول در شرایطی پیش می آید که آن شرایط تهدید واقعی محسوب نمی شوند، به پزشک خود اطلاع دهید. او می تواند در مورد چگونگی درمان با شما صحبت کند یا شما را به یک متخصص با تجربه در حوزه سلامت روان ارجاع دهد.

شما چه نوع اختلال اضطرابی دارید؟

مانند هر مشکل سلامتی، در مورد اضطراب نیز تشخیص دقیق ضروری است. چند اختلال اضطرابی شایع عبارتند از:

اختلال اضطراب فراگیر: داشتن الگوی نگرانی بیش از حد در مورد مسائل مختلف در اکثر روزها به مدت حداقل شش ماه، که اغلب با علائم فیزیکی مانند تنش عضلانی، تپش قلب یا سرگیجه همراه است را اختلال اضطراب فراگیر میگویند.

  • اختلال اضطراب اجتماعی: احساس اضطراب قابل ملاحظه در موقعیت های اجتماعی یا هنگامی که فرد دعوت به اجرایی در حضور دیگران میشود، مانند سخنرانی در جمع را اختلال اضطراب اجتماعی میگویند
  • فوبیا: فوبیا شرایطی است که یک حیوان، حشره، شیء یا موقعیت خاص باعث اضطراب قابل توجهی می شود.
  • اختلال وحشتزدگی (پنیک): حملات وحشت زدگی (پنیک) معمولا ناگهانی هستند و شامل تپش قلب شدید از ترس، تنگی نفس و وحشت میشود. دکتر برسین می گوید: “این احساسی است که .شما در صورت رد شدن از خطر تصادف با یک کامیون خواهید داشت”. اما برای افراد مبتلا به اختلال پنیک هیچ کامیونی وجود ندارد

ضررهای اضطراب

اضطراب مداوم سلامتی را به خطر می اندازد. به عنوان مثال، اضطراب سطح هورمون استرس یا کورتیزول را افزایش می دهد.  فشار خون را افزایش می دهد که به مرور زمان باعث  مشکلات قلبی، سکته مغزی، بیماری های کلیوی و اختلالات جنسی می شود. در سال 2017 در یک مطالعه بر روی اسکن های مغزی ، فعالیت مغز در منطقه ای به نام آمیگدال اندازه گیری شد، که پاسخ های ثانیه ای به خطر و رمز گشایی خاطرات رویدادهای ترسناک ثبت شد.

فعالیت بیشتر در آمیگدال رابطه مستقیم با ریسک بیشتر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی دارد. که احتمالا محققان تخمین میزنند که عامل فعالیت بیشتر در اثر تحریک تولید گلبول های سفید اضافی در سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با تهدیدات، ایجاد می شود. در افرادی که با استرس عاطفی دست و پنجه نرم می کنند ، این امر ممکن است باعث التهاب و تشکیل پلاک خونی شود که منجر به حمله قلبی و سکته مغزی می شود.

کیفیت زندگی نیز آسیب می بیند. افکار مزاحم، ترس از حملات وحشت زدگی، خودآگاهی شدید و ترس از طرد شدن، و سایر علائم اختلالات اضطرابی افراد را مجبور می کند از موقعیت های تحریک کننده اضطراب اجتناب کنند. این امر در روابط، کار، مدرسه و فعالیت های افراد تداخل ایجاد می کند ، زیرا افراد خود را منزوی می کنند ، فرصت ها را رد می کنند و از شادی های احتمالی در زندگی چشم پوشی می کنند.

درمان های موثری برای اضطراب وجود دارد

درمان متناسب با تشخیص است. گزینه های موثر عبارتند از:

  • تغییر در شیوه زندگی، مانند ترک کافئین، ورزش منظم و اجتناب از داروها یا موادی که ممکن است علائم اضطراب را ایجاد کنند.
  • رویکردهای ذهنی- بدنی، مانند تنفس عمیق، مدیتیشن ، ذهن آگاهی و تکنیک های کاهش تنش عضلانی و ایجاد آرامش.
  • روان درمانی، مانند درمان رفتاری شناختی (CBT) و درمان با روش مواجهه.  درمان رفتاری شناختی یا CBT به مردم می آموزد که تفکر اضطرابی غلط یا بی فایده رابه چالش بکشند یا تغییر دهند، زیرا افکار بر احساسات و اعمال تأثیر می گذارند. درمان به روش مواجهه به افراد کمک می کند تا با مواجه تدریحی با موقعیت هایی که ترسیده اند یا با موضوعاتی که از طرف درمانگر هدایت میشوند اضطراب را تحمل کرده و آرام کنند. 
  • داروها،  مانند داروهای با اثر کوتاه مدت که به بنزودیازپین ها معروفند، که در شرایط افزایش ناگهانی اضطراب در صورت نیاز مصرف می شوند. دوزهای پایین برخی از داروهای ضدافسردگی، به ویژه مهارکننده های اختصاصی بازجذب سروتونین (SSRIs) ، در صورت مصرف روزانه به رفع اضطراب کمک می کند.

اغلب ،  بهترین رویکرد درمانی، ترکیبی از آنهاست. تسکین اضطراب با دارو درعین استفاده از CBT یا  درمان به روش مواجهه برای تقویت مهارت های مقابله ای و کمک به بازآموزی مغز می تواند کمک زیادی به کنترل اضطراب کند.

مقالهٔ حاضر ترجمه ای است از:

https://www.health.harvard.edu/blog/anxiety-what-it-is-what-to-do-2018060113955

که توسط تیم فراتاک تهیه شده است. 

لازم به ذکر است که اگر در حوزه اضطراب و پیامدهای ناشی از آن مشکل یا سوالی دارید، می توانید با جستجو در سایت فراتاک و انتخاب درمانگری که در این زمینه تخصص و سابقه درمان کافی دارد، به صورت آنلاین  مشورت یا درمان دریافت نمایید. 

ترجمه: بنفشه پارسا

به اشتراک بگذارید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Print
Telegram

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مشابه

حافظه

چگونه حافظه را بهبود بخشیم

مقاله برگرفته ازسایت روانشناسی امروز است ترفندهای حافظه در حالی که صرفاً بازبینی یک واقعیت تازه آموخته شده، تعریف یک کلمه یا برخی اطلاعات دیگر

مثلث تد

رهایی و خروج از مثلث کارپمن

رهایی و خروج از مثلث کارپمن در مطالب گذشته از مثلث كارپمن در تحلیل رفتار متقابل و نقش های قربانی، ناجی و جلاد گفتیم و اینكه اگر كسی در

0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop

    فراتاک برای تسهیل ارائه خدمات برای هموطنان عزیز داخل ایران امکان پرداخت ریالی ایجاد کرده است. برای استفاده از خدمات لطفا فرم زیر را پر کنید تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته شود.