تفاوت اضطراب و استرس 

استرس و اضطراب یکی نیستند،اما بیشتر وقت‌ها آن‌ها را به جای هم به کار می‌بریم. اضطراب هشدار می‌دهد که احساسات درون ما تهدید کننده هستند. عملکرد اضطراب با سایر احساسات متفاوت است : هشدار دادن و آماده کردن بدن  جهت عکس العمل نشان دادن در مواجهه با خطر. روشن‌ترین فرق استرس و اضطراب این است که استرس دلیل روشنی دارد. درواقع استرس احساس فشار بیرونی است، یک واکنش فیزیولوژی مرتبط با یک حادثه‌ بیرونی است. برای اینکه یک سیکل از استرس شروع شود، باید یک عامل استرس زا وجود داشته باشد. این عامل معمولا یک موقعیت بیرونی، مثلا یک آزمون سخت، است. استرس به صورت واکنشی به تغییرات یا نیرو‌های محیطی تعریف می‌شود که فراتر از چاره جویی‌ها و توان فرد است.

درواقع استرس یک واکنش طبیعی نسبت به یک خطر است. بسیار خب، اضطراب نیز همین طور است فقط با این تفاوت که اضطراب کاملا درونی است وهمیشه علت اضطراب احساس است، که این احساس می‌تواند بیرونی یا درونی باشد. بعبارتی استرس مربوط به رویدادهای بیرونی است و اضطراب مربوط به احساسات و افکار درونی‌ای  که می‌تواند تهدید آمیز باشد.

استرس

استرس بطورکلی، تجربه‌ای موقتی است،درحالیکه‌ اضطراب مسئله‌ای دائمی درباره‌ی سلامت روحی و روانی افراد است. اضطراب یکی از مشکلات بسیار رایجی است که سلامت روح و روان را متأثر می‌کند. استرس واکنش بدن در برابر تغییرها و چالش‌هاست و از نظر مدت‌ ‌زمان و شدت، درافراد مختلف متفاوت است. شاید اکنون به خود بگویید: دردسر مواجهه و مقابله با استرس و اضطراب‌هایم کم بود، حالا تفکیک این دو و یافتن تفاوت استرس و اضطراب هم به آن اضافه شد. شاید حق با شما باشد، اما باور کنید این دو مقوله کاملا متفاوت‌اند و تا زمانی‌ که ندانید هر یک دقیقا چیست، نمی‌توانید آنها را از میان بردارید.

گاهی اوقات مرز میان استرس و اضطراب بسیار باریک می‌شود. یادتان باشد استرس می‌تواند محرکی برای ایجاد اضطراب باشد و اضطراب می‌تواند نشانه‌ای بیرونی از استرس حاد باشد. علائم مختلفی مانند تنش و ناراحتی در ماهیچه‌ها، افزایش ضربان قلب و بی‌خوابی ممکن است هنگام وقوع هردوی این حالات نمود پیدا کند.

احساس اضطراب و اختلال اضطرابی

ضمنا بین «احساس اضطراب» که می‌تواند بخشی نرمال از زندگی روزمره باشد و داشتن «یک اختلال اضطرابی» تفاوت وجود دارد. یک اختلال اضطرابی یک عارضه‌ی جدی پزشکی است که ممکن است شامل استرس یا نگرانی هم بشود.

نویسنده: هانیه بشارتی

مقالهٔ حاضر توسط تیم فراتاک تهیه شده است.

اگر در حوزه اضطراب و استرس مشکل یا سوالی دارید، می توانید با جستجو در سایت فراتاک و انتخاب درمانگری که در این زمینه تخصص و سابقه درمان کافی دارد، به صورت آنلاین  مشورت یا درمان دریافت نمایید.

 

به اشتراک بگذارید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Print
Telegram

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مشابه

حافظه

چگونه حافظه را بهبود بخشیم

مقاله برگرفته ازسایت روانشناسی امروز است ترفندهای حافظه در حالی که صرفاً بازبینی یک واقعیت تازه آموخته شده، تعریف یک کلمه یا برخی اطلاعات دیگر

مثلث تد

رهایی و خروج از مثلث کارپمن

رهایی و خروج از مثلث کارپمن در مطالب گذشته از مثلث كارپمن در تحلیل رفتار متقابل و نقش های قربانی، ناجی و جلاد گفتیم و اینكه اگر كسی در

0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop

    فراتاک برای تسهیل ارائه خدمات برای هموطنان عزیز داخل ایران امکان پرداخت ریالی ایجاد کرده است. برای استفاده از خدمات لطفا فرم زیر را پر کنید تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته شود.