مهارتهای زندگی که باید بدانیم

 برای اينکه بتوانيم زندگی خوب و موفقی داشته باشيم بايد مهارتها و توانايی مختلفی داشته باشيم. برای مثال بايد بتوانيم  استعداد و نقاط قوت خود را خوب بشناسيم و آنها را پرورش بدهيم، بايد بتوانيم با ديگران ارتباط برقرار کرده و روابط  خوب و صميمانه ای با آنها داشته باشيم، بايد بتوانيم احساسات، آرزوها و خواسته های خود را بيان کنيم، مسائلی را که  در زندگی با آن مواجه می شويم، حل کنيم، خوب تصميم گيری کنيم و برای زندگی خود تصميم های درستی بگيريم  و بايد بتوانيم وقتی دچار هيجانهايی مثل ترس، خشم، خجالت و يا غمگينی شديم، با آنها کنار بياييم و آنها را به شکلی  درست ابراز کنيم که به ما و ديگران صدمه نزنند. همه اينها مهارتهای لازم برای يک زندگی موفق است. خوب فکر  کنيد و ببينيد که آيا می توانيد مهارتهای ديگری را نيز به اين مهارتها اضافه کنيد؟

اصطلاح “مهارتهای زندگی” در معانی مختلف بکار رفته است، مثل:

  1. مهارتهای مربوط به امرار معاش مانند اينکه چگونه فرد مشغول کاری شود.
  2. مهارتهای مراقبت از خود مانند مصرف غذاهای سالم، درست مسواک زدن و غيره.
  3. مهارتهايی که برای پرداختن به موقعيت های پرخطر زندگی استفاده می شوند مانند توانايی “نه گفتن” در مقابل فشار جمع جهت استفاده از مواد مخدر.

 

در اينجا منظور از مهارتهای زندگی، مفهومی است که در بند 3 آورده شده است. به عبارت ديگر، مهارتهای زندگی، مهارتهايی هستند که برای افزايش تواناييهای روانی- اجتماعی افراد آموزش داده  می شوند و فرد را قادر می سازند که به طور مؤثر با مقتضيات و کشمکش های زندگی روبرو شود. هدف از آموزش  مهارتهای زندگی، افزايش توانايی روانی اجتماعی و درنهايت پيشگيری از ايجاد رفتارهای آسیب زننده به بهداشت و  سلامت، و ارتقای سطح سلامت روان افراد است.

به طور کلی بر پايه پژوهشها و تئوريهای رشد انسان، مهارتهای زندگی را به سه مقوله ذيل تقسيم بندی کرده اند:

  1.  اجتماعی يا بين فردی؛ شامل برقراری ارتباط، مهارتهای مقاومت و رد، توانايی ابراز وجود، همکاری و همدلی
  2.  شناختی؛ شامل حل مسأله، درک پيامدها، تصميم گيری، تفکر انتقادی، ارزيابی خود
  3.  کنار آمدن با هيجانات؛ شامل مديريت استرس، مديريت احساسات مثل خشم، مديريت خود و نظارت خود.

 

در مقالات بعدی به هفت مهارت خود آگاهی، حل مسئله، تصمیم گیری، ارتباط موثر، تفکر انتقادی، مدیریت استرس و مدیریت هیجانات خواهیم پرداخت.

به اشتراک بگذارید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Print
Telegram

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مشابه

حافظه

چگونه حافظه را بهبود بخشیم

مقاله برگرفته ازسایت روانشناسی امروز است ترفندهای حافظه در حالی که صرفاً بازبینی یک واقعیت تازه آموخته شده، تعریف یک کلمه یا برخی اطلاعات دیگر

مثلث تد

رهایی و خروج از مثلث کارپمن

رهایی و خروج از مثلث کارپمن در مطالب گذشته از مثلث كارپمن در تحلیل رفتار متقابل و نقش های قربانی، ناجی و جلاد گفتیم و اینكه اگر كسی در

0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop

    فراتاک برای تسهیل ارائه خدمات برای هموطنان عزیز داخل ایران امکان پرداخت ریالی ایجاد کرده است. برای استفاده از خدمات لطفا فرم زیر را پر کنید تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته شود.